Martin Kohout
V kurátorském výběru laureátra Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 2017, Martina Kohouta, figurují následující 3 silné snímky:
IN BLOOM
Gruzie, Německo, Francie | 2013 | 102 min. | režie: Nana Ekvtimishvili, Simon Gross | kamera: Oleg Mutu | scénář: Nana Ekvtimishvili | hrají: Lika Babluani, Mariam Bokeria, Zurab Gogaladze, Data Zakareishvili, Ana Nijaradze, Maiko Ninua, Tamar Bukhnikashvili, Temiko Chichinadze, Berta Khapava, Sandro Shanshiashvili a další
Bylo jim jen čtrnáct, obě ale musely předčasně dospět. Tbilisi, 1992, po pádu Sovětského svazu. Strhující bildungsromán na plátně režijního dua Nana Ekvtimishvili a Simon Groß. Oleg Mutu za kamerou. A hlavně síla dvou hlavních postav, které se časem stávají čím dál víc skutečné. Pomyslíte i na Elenu Ferrante.
No, ale víš; pak je tam ta taneční scéna. Ze všeho nejvíc sem ti chtěl totiž říct o tom momentu, kdy Eka pro Natiu začne beze slova tančit. A jak mě z toho mrazí, když to znovu sleduju. Jak ona každým svým pohybem jde o krok dál k dospělosti a k tomu, co ví, že musí přijmout i odmítnout o jejich přátelství, ale i o tom, kde vyrůstají. A jak silný je ten moment, kdy je ti jasné, že to nedokáže říct líp, než právě tím tancem.
Film bude promítán v neděli 29. 9. od 14:00 v Galerii PLATO. Po projekci bude následovat online diskuze s mladou umělkyní žijící mezi Berlínem a Tbilisi – Anou Gzirishvili.
IL SE PEUT QUE LA BEAUTÉ AIT RENFORCÉ NOTRO RÉSOLUTION: MASAO ADACHI
Francie | 2011 | 73 min. | režie: Philippe Grandrieux | kamera: Philippe Grandrieux | scénář: Philippe Grandrieux | hrají: Masao Adachi, Naruhiko Onozawa
Kde začít u filmu, který bloudí sám sebou, aby proměnil význam toho, co právě řekl, nebo z prohlášení udělal otázku, či sám sebe popřel, aby mohl jít dál a odtamtud se zase ohlédnout zpět. Ale ne. Ten film je přeci jednoduchý. Šerý, vřelý a hypnotický. Komplikovaný je stařec Adachi se svým nekončícím monologem a překrásným hlasem. Co si mám o něm myslet. Však byl revolucionář, člen Japonské rudé armády, bojující pro osvobození Palestiny. Terorista. Ale však byl nejdřív také režisér, člen Japonské nové vlny, autor „mistrovských děl militantní kinematografie“ jako jsou například snímky Sexual Play (1969) či A Woman in Revolt (1970). Za revolucí z Japonska prchl do Bejrútu. Prý i před zklamáním z japonské komerční kultury. O Adachiově biografii se z filmu moc nedozvíme. Není se ale čemu divit, že ho portrétuje právě Philippe Grandrieux. Přirozeně proplouvá přítmím Adachiovy zpovědi o jeho mysli a reflexích vlastní minulosti. Jakoby tam vůbec nebyl a při tom je to tak jasně jeho film. Čí?
Film bude promítán v sobotu 28. 9. od 17:00 v Minikině.
MEEK’S CUTOFF
USA | 2010 | 104 min. | režie: Kelly Reichardt | kamera: Christopher Blauvelt | scénář: Jonathan Raymond | hrají: Michelle Williams, Bruce Greenwood, Will Patton, Zoe Kazan, Paul Dano, Shirley Henderson, Neal Huff, Tommy Nelson, Rod Rondeaux
Kelly Reichardt natočila western prodchlý krásou pustiny, zaprášeným větrem ve vlasech, špínou za nehty a rty popraskanými žízní. Sleduje tři povozy novoosadníků, jež zabloudily – i s jejich průvodcem Stephenem Meekem – při hledání zkratky napříč Oregonskou pouští. Dochází jim voda a jídlo, okolo Meeka, který nechce přiznat, že neví, kde jsou, roste napětí. A tak slepě a v tichosti kráčí dál. Manželkám osadníků však dojde trpělivost se selhávajícími muži, kteří je při poradách ignorují a vydávají se na smrt. Pomalu a epicky proto začnou jednat samy, s naprosto odlišnou silou, než je ta, po které touží jejich muži. Kelly Reichardtová natočila veledílo, jež se velmi rozvážně a s odvahou bouří proti žánru, který ona tak strhujícím způsobem posunula a snad i znovu učinila relevantním.
Film bude promítán v sobotu 28. 9. od 11:00 v Galerii PLATO.