Martin Mazanec

Kurátorská selekce Martina Mazance sestává ze dvou experimentálních projektů pracujících odlišným způsobem  s pohyblivým obrazem a zabývajících se otázkou významu kamery v dnešním vizuálně se proměňujícím světě. 

DŽOK FILM

Česko | 2019 | režie: Markéta Wagnerová 

Džok film je autoportrét, akční „performance film“, založený na scénáři univerzálního mytického příběhu tak, jak ho popsal Joseph Campbell. „Bylo mým snem natočit tento film, i když celá věc na začátku vznikla jako vtip. Při pořizování materiálu pro svatební video MEOW kameraman rychle dvakrát za sebou stisknul tlačítko pro natáčení zrovna, když jsem dostával od jednoho z aktérů scény pohlavek. Vznikl tak humorný jednosekundový záběr, který jsme pojmenovali Džok,” popisuje Markéta Wagnerová. Kurátorka a historička pohyblivých obrazů Lenka Střeláková popisuje Džok film ve svém oponentském posudku jako „performerovu cestu transformace“. A pokračuje: „Nelze se totiž ubránit podezření, že jako performer ví, že teprve díky energetické součinnosti s divákem může dojít k “opravdové” iniciaci. Třebaže má tedy Markétino absolventské dílo mimikry standardního videosouboru, jedná se ve skutečnosti dost pravděpodobně o rituální nástroj – a podle toho by se s ním také mělo zacházet.“ Markéta Wagnerová je pseudonym umělce žijícího v Brně. Ve své práci využívá mnoha médií, důraz však klade na hudbu, performance a film. Klíčová slova popisující jeho práci jsou: spolupráce, humor, rituál a frustrace.

Film bude promítán v neděli 29. 9. od 11:00 v Galerii PLATO. 

TARAN

Česko | 2018 | 35 min. | tvůrci: Jiří Rouš, David Šmitmajer, František Týmal

Dne 8. září roku 1914 se na obloze nad ukrajinskou Žovkvou odehrál historicky první vzdušný taran – bojový manévr, při kterém pilot záměrně navede svůj letoun na nepřátelský aparát za účelem jeho zničení. Rus Petr Nestěrov, průkopník letecké akrobacie, touto cestou za cenu vlastního života smetl z oblohy rakouský letoun pilotovaný Františkem Malinou, který se tak stal vůbec prvním českým letcem zabitým ve vzdušném souboji. Filmové vystoupení TARAN pomocí experimentální techniky živé animace rekonstruuje tento incident a přináší intenzivní vizuální zážitek, během kterého je zrak diváka atakován rychlým sledem obrazů, jež se neustále proměňují, a znemožňují tak uchopit jejich unikající tvar a podstatu. Vytváří atmosféru letecké bitvy, ve které perspektivou pilota válečného stroje divák zažívá pocit odpoutání od zemského povrchu hraničící až s tělesným nepohodlím, závratí a ztrátou prostorového vnímání. Tento vjem umocňuje zvuková složka snímku, ze všech stran obklopující a ohlušující obecenstvo, jež se tak stává součástí roje útočících stíhačů. Autorská trojice navazuje na svá předchozí filmová představení Labutí desert (2010) a Lov na Boghora (2012) a dále rozvíjí práci s analogovými nástroji v obraze i zvuku. Ostravské vystoupení proběhne po úspěšném uvedení mj. v rámci PAF Olomouc, MFF v Rotterdamu nebo na MIEFF v Moskvě.

Živá animace bude součástí slavnostního zakončení, které se uskuteční v sobotu 28. 9. od 20:00 v Galerii PLATO. 

© 2009 - 2021 Kamera Oko | webdesign: rostanetek.cz | admin